Pediatrik Rehabilitasyon Nedir?
Çocuklarda doğuştan gelen bazı hastalıklar ile daha sonradan ortaya çıkan kas iskelet bozuklukları veya nörolojik rahatsızlıkların sebep olduğu fiziksel, zihinsel, duygusal, algısal bozuklukların sınırlılıklarını en aza indirgemeyi amaçlar. Tedavi çocuğun günlük yapabildiği işleri korumak ve geliştirmek temellerine dayanır.
Pediatrik rehabilitasyon geniş bir multidisipliner yaklaşım gerektirir. Hekim, fizyoterapist, ergoterapist, dil ve konuşma terapisti, özel eğitim uzmanı, psikolog, odyolog gibi çeşitli alanlarda uzmanlar ile beraber rehabilite edilme süreci sağlanabilir.


Pediatrik Rehabilitasyonla Tedavi Edilen Hastalıklar Nelerdir?
- Brakial Pleksus Yaralanmaları
- Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB)
- Down Sendromu
- Duyu Bütünleme Bozukluğu
- Gelişimsel Gecikmeler
- Gelişimsel Koordinasyon Bozuklukları
- Hidrosefali ya da Mikrosefali
- İnce ve Kaba Motor Fonksiyon Bozukluğu
- Otizm Spektrum Bozukluğu
- Özel Öğrenme Güçlüğü
- Psiko-Sosyal Bozukluklar
- Serebral Palsi
- Spina Bifida
- Zihinsel Engeller
Pediatrik Rehabilitasyon Teknikleri Nelerdir?
- Bilişsel Becerilerin Geliştirilmesi
- Davranış Becerilerinin Geliştirilmesi
- Dil Becerilenin Geliştirilmesi
- Duyu Bütünleme Terapisi
- El Yazısı Eğitimi
- Geliştirici İletişim Eğitimi
- Günlük Yaşam Aktivitelerinin Eğitimi
- İletişim
- Kaba ve İnce Motor Becerilerin Geliştirilmesi
- Oral-Motor Müdahaleler
- Ortez ve Protez Eğitimi
- Pragmatik ve Sosyal Beceri Eğitimi
- Sosyal Becerilerin Geliştirilmesi
- Tekerlekli Sandalye Eğitimi
- Temel İşaret Dili Eğitimi
- Yürüme Analizi ve Eğitimi
Pediatrik Rehabilitasyon ve Ergoterapi
Pediatri ergoterapi ünitelerinde, her çocuğa özel; kişi merkezli yaklaşımla tedavi uygulanmaktadır:
- Çocuklarda normal gelişimi engelleyebilecek duyusal, algısal, motor, bilişsel, psikolojik ve psikososyal faktörler standardize testler ile değerlendirilir. Duyu bütünleme terapisi, postür, denge, ince motor beceriler, günlük yaşam becerileri ile görsel motor kontrol, görsel uzaysal algılama, dikkat, oryantasyon, planlama ve yazı yazma eğitimi gibi akademik becerileri de içeren kognitif algısal becerilerin kazandırılması veya geliştirilmesi ile toplumsal entegrasyonları sağlanmaktadır.
- Çocuğun kendine bakım, okul, oyun ve serbest zaman aktivitelerine yönelik günlük yaşam becerileri geliştirilerek toplumsal rolünü yerine getirmesi hedeflenmektedir.
- Yardımcı teknolojik araçların kullanımına yönelik değerlendirme yapılarak fonksiyonu artırıcı yardımcı araç önerilmekte ve kullanımı konusunda eğitim verilmektedir.
- Çocuğun okul ortamı, oyun ve etkileşimde olduğu tüm ortamlarda toplumsal katılımını sağlamak ve artırmak için fiziksel, çevresel, sosyal, kültürel ve kurumsal faktörler değerlendirilerek müdahale programı uygulanmaktadır.
Kaynakça:
- https://npistanbul.com/cocuk-ergen/ergoterapi-ve-duyu-butunleme-merkezi
- http://www.ergoterapi.hacettepe.edu.tr/unite_pediatri.shtml
- https://okanhastanesi.com.tr/pediatrik-rehabilitasyon
- https://www.dilgem.com.tr/tr/ergoterapi-ve-pediatrik-rehabilitasyon–nd